Image
[wpb_childpages]

כיצד קובעים את שלב הקרצינומה של תאי בסיס?

בניגוד לסוגים רבים של סוגי סרטן עם מערכת מדורגת מספרית (שלב 1, 2 וכו’), קרצינומה של תאי בסיס (BCC) מקבלת סיווג ייחודי המבוסס על הסיכוי שסרטן זה עלול לחזור, המכונה גם הסיכון להישנותו. סיווג זה יגדיר את רוב ה-BCC באחת משתי קבוצות: סיכון נמוך או סיכון גבוה. קטגוריה שלישית מתייחסת לBCC מתקדם

 (Advanced BCC), כלומר גידול הדורש ​​הליכי טיפול מסובכים יותר מאשר הסרה כירורגית רגילה כדי למגר את המחלה. BCC מתקדם שהתפשט עלול לדרוש אמצעים נוספים, כולל הדמיה, כדי לקבוע את היקף הסרטן.

קרצינומה של תאי בסיס בסיכון נמוך

סוג זה של BCC מבוסס על סיכון נמוך יחסי להישנות. גידולים בסיכון נמוך אלו ממוקמים בדרך כלל באזור הגב או בגפיים וגודלם פחות משני סנטימטר. ל-BCC בסיכון נמוך יש בדרך כלל גבולות מוגדרים היטב. חולים שאובחנו עם BCC בסיכון נמוך אינם מדוכאים חיסונית ולא חוו טיפול קרינה רפואי קודם באזור. הדו”ח הפתולוגי עשוי לעתים קרובות לתאר סוג זה של BCC כגושי או שטחי.

קרצינומה של תאי בסיס בסיכון גבוה

ל-BCC בסיכון גבוה יש סיכון יחסי גבוה יותר להישנות. כל הגידולים החוזרים מסומנים אוטומטית כבעלי סיכון גבוה. אם BCC ממוקם על הגב או כפות הגפיים, סיכון גבוה מצביע על כך שהגודל יהיה גדול משני ס”מ באזורים ספציפיים אלה. לחלופין, BCC בסיכון גבוה יכול להיות בכל גודל כאשר הוא ממוקם על הראש, הצוואר, שוק הרגל או באזור פי הטבעת ואיברי המין. בנוסף, הגבולות של BCC בסיכון גבוה לרוב אינם מוגדרים. חולים שאובחנו עם BCC בסיכון גבוה עשויים להיות מדוכאים חיסונית או חוו טיפול קרינה רפואי קודם באזור. הדו”ח הפתולוגי יתאר לעתים קרובות סוג זה של BCC כבעל דפוס גדילה אגרסיבי. 

קרצינומה מתקדמת של תאי בסיס

BCC מתקדם הוא פחות נפוץ (פחות מ-10% מהמקרים), מייצג מחלה נרחבת, כגון מעורבות עצם, תאי עצב או מעורבות של רקמות רכות עמוקות, ודורש יותר שיטות טיפול. הוא התפשט מעבר לשכבת העור, לבלוטות הלימפה או למקום מרוחק בגוף. טכניקות של הדמיה כגון הדמיית תהודה מגנטית (MRI) או סריקת טומוגרפיה ממוחשבת (CT) ילמדו על מידת התפשטות המחלה. לגידולים אלו יש צמיחה פולשנית, הם גדולים יותר, ולעתים ממוקמים באזורים קשים לטיפול.