Image
[wpb_childpages]

כיצד מדרגים את שלבי סרטן עור תאי קשקש?

בניגוד לסוגים רבים של סוגי סרטן עם תבנית דרוג ספרתי (1-4), בסרטן עור תאי קשקש (cSCC) הדרוג מבוסס על הערכת הסיכון של הגידול הראשוני. מבחינים ב-3 קבוצות עיקריות: סיכון נמוך, סיכון גבוה או סיכון גבוה מאוד (ראה פרוט למטה). אפשרויות הטיפול מבוססות על כל קטגוריה כדי למנוע הישנות והתפשטות מעבר לגידול הראשוני. מיקום וגודל הגידול הם הבסיס לסיווג זה.

לעתים רחוקות מאוד גידולי cSCC הם גרורתיים והתפשטו מהאתר הראשוני. חלק מתאי הגידול עשויים להתגלות בבלוטות לימפה אזוריות. גידולים שמתפשטים הרבה מעבר לאתר הראשוני דורשים הליכי טיפול מסובכים יותר. גורם הסיכון הגבוה ביותר יקבע את שלב הסרטן.

סרטן עור מקומי עם סיכון נמוך של תאי קשקש
cSCCs המסווגים כבעלי סיכון נמוך נקראים גם ראשוניים ואינם גידולים חוזרים. הם נוטים יותר להתפתח על הגו והגפיים וגודלם פחות מ-2 ס”מ ועומקם 2 מ”מ. גידולים קטנים אלו אינם צפויים לחזור או להפוך לגרורות. יש להם קצוות מוגדרים היטב והם אינם פולשניים.

סרטן עור מקומי עם סיכון גבוה של תאי קשקש לקבוצת ה-cSCCs המסווגים כבעלי סיכון גבוה יש סיכון מוגבר להישנות מקומית. הם נוטים יותר לגרורות מאשר בקבוצת הסיכון הנמוך. גידולים אלו הם בגודל של בין 2-4 ס”מ והם קשורים להישרדות ירודה יותר ספציפית למחלה. ל-cSCC בסיכון גבוה יש קצוות פחות מוגדרים והם גדלים במהירות. cSCCs בסיכון גבוה יופיעו לעתים קרובות באזור הראש והצוואר, כולל האוזניים והשפתיים. מלבד הראש והצוואר, cSCCs המתפתחים על הידיים והרגליים, או באזור השוק, פי הטבעת ואיבר המין, נמצאים בסיכון גבוה יותר להישנות מקומית ולגרורות בבלוטות, ללא תלות בגודל. כל גידול שחזר מוגדר כסיכון גבוה. גידולים שפלשו עמוק לדרמיס של העור או לשומן התת עורי בעומק של 2-6 מ”מ נחשבים גם הם בסיכון גבוה.

סיווג בסיכון גבוה עשוי לחול גם על אנשים עם דיכוי חיסוני כתוצאה מהשתלת איברים, HIV, לימפומה או לוקמיה לימפוציטית כרונית (CLL). אם ה-cSCC מתרחש באתר של דלקת כרונית או טיפול קרינתי קודם, זה נחשב בסיכון גבוה. לעיתים קרובות יופיעו תסמינים נוירולוגיים אצל אנשים עם cSCC בסיכון גבוה.

סרטן עור מקומי עם סיכון גבוה מאוד של תאי קשקש לקבוצת הסיכון הגבוה מאוד יש סיכונים ניכרים להישנות ושליחת גרורות. כל גידול cSCC בקוטר של יותר מ-4 ס”מ נחשב בסיכון גבוה מאוד להישנות, ללא קשר למיקומו. לגידולים שגודלם עולה על 5 ס”מ יש סיכוי רב להתפשט לבלוטות הלימפה. מגידולים שגודלם מעבר ל-6 ס”מ יש סיכוי גבוה מאוד לפלוש לעומק, מעבר לשומן התת עורי.

בקבוצת הסיכון הגבוה מאוד נראה מעורבות של מערכות הלימפה או כלי הדם, לא רק המיקום באתר העור המקורי. אם גידולי ה-cSCC התרחקו מהעור, היא מכונה “מחלת בלוטות”, שחומרתה משתנה בהתאם לגודל, מספר ומיקומן של בלוטות הלימפה הנגועות. האונקולוג יקבע את היקף ההתפשטות באמצעות הדמיה וביופסיות.
סרטן עור אזורי או גרורתי של תאי קשקש במקרים נדירים, ה-cSCC יכול להתפתח מעבר לאתר המקומי והראשוני על העור. ייתכן שהוא התפשט באזור (אזורי) לבלוטות לימפה או לאתרים מרוחקים (גרורות). בגידולי cSCC בעובי של עד 2 מ”מ, שיעור הגרורות הוא בדרך כלל 0%. עבור גידולי cSCC עבים יותר, דהיינו 2-6 מ”מ, שיעור הגרורות הוא כ-4%, ובגידולים העבים יותר מ-6 מ”מ, השיעור הוא כ-16%. האונקולוג יקבע את היקף ההתפשטות באמצעות הדמיה וביופסיות.