Image
[wpb_childpages]

מהם גורמי הסיכון של סרטן עור תאי קשקש?

חשיפה מוגזמת ובלתי מוגנת לקרינה אולטרה סגולה (UV) משמש או ממנורות שיזוף היא גורם הסיכון המוביל לפתח סרטן עור תאי קשקש (cSCC). קרינת UV פוגעת ברצפי DNA בתאי קשקש, וברגע שה-DNA ניזוק, קיים סיכון שהוא יתוקן בצורה לא נכונה, במיוחד במקרים של נזק חוזר וחשיפה מצטברת. מכיוון שנזקי DNA מצטברים עם הזמן, ההזדקנות מגבירה גם היא את הסיכון ל-cSCC, יחד עם נזקים הנגרמים על ידי UV במהלך הילדות וההתבגרות.

אנשים שעובדים בחוץ או מבלים חלק ניכר משעות הפנאי שלהם בחוץ נמצאים בסיכון, במיוחד אם הם לא מוגנים מקרינה אולטרה סגולה. כך גם כל מי שמשתמש במכשירי שיזוף. אלה שיש להם היסטוריה של כוויות בעור, טראומה או דלקת כרונית נמצאים גם בסיכון מוגבר. חולים מדוכאי חיסון, במיוחד חולים עם היסטוריה של השתלת איברים, נמצאים בסיכון גבוה יותר באופן משמעותי.

אנשים עם עור בהיר יותר – במיוחד אלה עם עור רגיש לשמש שנשרפים במהירות – נמצאים בסיכון הגבוה ביותר מכיוון שהם רגישים יותר לנזקי UV. עם זאת, cSCC מתרחש בקרב אנשים מכל גווני העור.
מלבד קרינת UV, חשיפה לגורמים אחרים תורמת לסיכון cSCC: חשיפה לארסן, אזתיופרין, זפת פחם, ציקלוספורין (תרופה מדכאת חיסון), נפט, פיח וקרינת רנטגן או גמא, כל אלה הם גורמים מסרטנים התורמים להתפתחות סרטן עור שאינו מלנומה.

מערכות חיסוניות מוחלשות מעמידות אנשים בסיכון ל-cSCC, כולל דיכוי חיסוני בעקבות השתלת איברים או זיהום בנגיף הכשל החיסוני האנושי (HIV). ישנן עדויות לכך שזיהום ויראלי בווירוסי פוליאומה או סוגים ספציפיים של נגיפי פפילומה אנושיים מגבירים את הסיכון ל- cSCC, במיוחד בקרב אנשים שסובלים מכשל חיסוני מסיבות אחרות. מצבים בריאותיים כמו לוקמיה לימפוציטית כרונית או לימפומה ידכאו גם את מערכת החיסון, ויגדילו את הסיכון ל- cSCC. דיכוי חיסוני לא רק מגביר את הסיכון להתפתחות cSCC, אלא גם להישנותו, התפתחות גרורות ותמותה.