Image
[wpb_childpages]

מהן תופעות הלוואי של טיפולים בסרטן עור תאי קשקש?

לכל הטיפולים יכולות להיות תופעות לוואי, וחשוב לדעת למה לצפות כשמתקדמים בטיפול. להלן תיאורים של תופעות לוואי נפוצות מטיפולים בסרטן עור תאי קשקש (CSCC) ומידע כיצד לנהל אותן יחד עם הצוות הרפואי.
המונח תופעת לוואי מתייחס לתוצאה הנובעת מטיפול. הצוות הרפואי משתמש לעתים קרובות במונחים כמו השפעה שלילית, אירוע לוואי או תגובה שלילית כדי לתאר השלכות טיפול שליליות. כאן, פשוט נשתמש במונח תופעות לוואי כדי לתאר את הבעיות המכבידות שאיתן עלול המטופל להתמודד במהלך הטיפול.

תופעות לוואי של ניתוח
ניתוח טומן בחובו סיכונים לתופעות לוואי לטווח קצר ולטווח ארוך. תופעות קצרות טווח של ניתוח כגון דימום, תגובות שליליות לתרופות או קושי בסגירת הפצע, ככל הנראה יטופלו על ידי הרופא במידע שתקבל לאחר הניתוח. סיבוך נוסף לטווח קצר עד ארוך יותר שיכול להתרחש לאחר הניתוח הוא זיהום בפצע.
תופעות לוואי אפשריות אחרות מהניתוח כוללות נזק עצבי חושי, בצקת לימפה ועיוות. נזק עצבי חושי שיכול להוביל לחוסר תחושה מקומי, תחושה של סיכות ומחטים, או צריבה או כאב חמור. נזק עצבי מוטורי יכול להתרחש גם, וכתוצאה מכך חולשה או שיתוק. באופן כללי, אם האזור המעורב קטן, נזק עצבי עשוי להשתפר או להיפתר תוך כ-12 חודשים. עם זאת, לפעמים התסמינים הנוירולוגיים נשארים.

Lymphedema היא הצטברות של נוזלים ברקמה הרכה כתוצאה מחסימה הגורמת לנפיחות. לימפדמה נגרמת כתוצאה מנזק או היעדר בלוטות לימפה לאחר הסרה כירורגית של התעלות שמנקזות עודף נוזלים ממערכת הלימפה. הנזק יכול להתרחש בטווח הקצר או בטווח הארוך עבור חולים שעברו ניתוח נרחב. מטפל בבצקת לימפה יכול לעזור בטיפול בעור, עיסוי, חבישה, תרגילים או בגד דחיסה. טיפול זה נקרא טיפול בבצקת לימפה.
אתגר מרכזי שנלווה לניתוח עבור cSCC מתקדם הוא הפוטנציאל לתוצאות קוסמטיות מכוערות כמו אובדן או שינוי של צבע העור, סימני תפרים או צלקות מוגזמות. כאשר ה-cSCC פולשני מאוד, מידת העיוות יכולה להיות משמעותית. תוכנית שחזור טובה ומעקב עם המנתח חיוניים במקרה זה.

תופעות לוואי של טיפול בקרינה
תופעות הלוואי של קרינה מוגבלות לרוב לאזור שהוקרן ויכולות לכלול גירוי בעור, שינויים בצבע העור ואובדן שיער באזור המטופל. אם הטיפול מתרחש באזור הראש או הצוואר, תופעות הלוואי יכולות לכלול פגיעה בבלוטות הרוק והשיניים, שינויי טעם וקשיי בליעה. עייפות היא תופעת לוואי שכיחה של קרינה.
ראוי לציין גם את העלייה ארוכת הטווח של סרטני עור חדשים באזור שטופל בקרינה כתופעת לוואי שכיחה.

תופעות לוואי של אימונותרפיה
מעכבי נקודת ביקורת חיסונית (check point inhibitors) כגון Cemiplimab ו-Pembrolizumab מגבירים את כוח הלחימה של מערכת החיסון, מה שעלול לגרום לתגובות אוטואימוניות שליליות רבות. תופעות הלוואי הקשורות לאימונותרפיה יכולות להופיע בריאות, בכבד, בעור, במערכת הנוירולוגית, במערכת הלב ובעיניים. בנוסף, עלולה להתרחש דלקת במערכת העיכול ובעיות הורמונליות המשפיעות על בלוטות כמו יותרת הכליה, יותרת המוח, בלוטת התריס והלבלב. תגובות שליליות חמורות התרחשו בחלק קטן מהמטופלים בניסויים קליניים.

ניהול תופעות הלוואי של האימונותרפיה כרוך בדרך כלל בהפסקת הטיפול כדי לטפל בבעיה במקרים מתונים. קורטיקוסטרואידים משמשים להשקטת המערכת החיסונית, ולאחר מכן ניתן להתחיל מחדש את הטיפול האימונותרפי. במקרים חמורים, ייתכן שיהיה צורך להפסיק את התרופה האימונותרפית. בדרך כלל לא מומלץ להפחית את מינון האימונותרפיה.