Image
[wpb_childpages]

מה קורה לאחר סיום הטיפול?

כאשר הטיפול הראשוני בסרטן העור של תאי קשקש (cSCC) מסתיים, זה בדרך כלל אומר שאין עדות למחלה שנותרה. אבל בגלל שסרטן יכול לחזור, יש לנקוט במספר צעדים כדי להישאר ערניים ולמנוע הישנות.
תוך חמש שנים מהטיפול, על פי ההערכות 13-50% מהחולים עם cSCC יפתחו cSCC נוסף. הסיכון ל-cSCC הוא הגבוה ביותר תוך שנתיים מסיום הטיפול. קיים גם סיכון לפתח סוגים אחרים של סרטן עור, כגון מלנומה וקרצינומה של תאי בסיס (BCC).

פגישות מעקב
אם היה לך cSCC בסיכון נמוך, פגישות מעקב צריכות להתרחש כל שלושה עד 12 חודשים במשך השנתיים הראשונות, לאחר מכן כל שישה עד 12 חודשים במשך שלוש שנים, ולאחר מכן מדי שנה לכל החיים. אם היה לך cSCC בסיכון גבוה, פגישות מעקב צריכות להתרחש כל 3-6 חודשים בשנתיים הראשונות, לאחר מכן כל 6-12 חודשים במשך שלוש שנים, ולאחר מכן מדי שנה לכל החיים. אם היה לך cSCC בסיכון גבוה מאוד, פגישות מעקב צריכות להתרחש כל 3-6 חודשים בשנתיים הראשונות, לאחר מכן כל 6 חודשים במשך שלוש שנים, ולאחר מכן כל 6-12 חודשים לכל החיים.

אם ה-cSCC שלך התפשט מעבר לעור, לוח הזמנים לפגישות המעקב הוא תכוף יותר. מחלימי cSCC אזוריים או גרורתיים צריכים לקבוע תור כל 2-3 חודשים בשנה הראשונה, אחר כך כל 2-4 חודשים בשנה השנייה, אחר כך כל 4-6 חודשים בשנים השלישית עד החמישית, ולאחר מכן כל 6-12 חודשים למשך כל החיים. בדיקות הדמיה עשויות להיות חלק מהמעקב.

בדיקת בלוטות הלימפה שלך
אם היה לך cSCC שהתפשט, האונקולוג יצטרך לבדוק באופן קבוע את בלוטות הלימפה. ניתן לבדוק את בלוטות הלימפה בבדיקה עצמית בבית (השתמש בקצות האצבעות שלך בתנועה סיבובית עדינה כדי לבדוק את האזורים המכילים בלוטות הלימפה. שינויים חריגים: הגדלות מעבר לגודל אפונה, גושים קשים או הבדלים בין צד אחד לשני. בדוק בלוטות לימפה בצוואר, בבתי השחי ובמפשעה).

הגנה מפני השמש
חשוב להגן על העור מפני חשיפה לקרינת UV. יש להימנע מחשיפה מוגזמת לשמש ומכוני שיזוף. בחוץ, יש לחפש צל, להשתמש בקרם הגנה רחב טווח (SPF 30 ומעלה) או להשתמש בשמשיה כדי לחסום את השמש. מומלץ ללבוש ביגוד מגן, משקפי שמש וכובע רחב שוליים.

טיפולי מרשם למניעה
הרופא עשוי לרשום טיפולים נוספים, במיוחד אם מתפתחות קרטוזות אקטיניות או במקרים שה-cSCC סווג כבעל סיכון גבוה או סיכון גבוה מאוד. ניתן להמליץ ולרשום טיפול מקומי עם 5-fluorouracil, Imiquimod או טיפול פוטודינמי עבור שינויים טרום סרטניים. ניתן לרשום 5-fluorouracil מקומי עם או בלי Calcipotriol, Imiquimod מקומי ו-Tirbanibulin מקומי לטיפול בסרטנים טרום סרטניים על העור.