Image
[wpb_childpages]

עם תום הטיפולים

כאשר הטיפול הראשוני בקרצינומה של תאי בסיס (BCC) מסתיים, זה בדרך כלל אומר שאין עדות ל-BCC שאריתי. אבל בגלל שסרטן יכול לחזור ולעיתיים קיימת נטייה לסרטני עור, יש לנקוט בצעדים הכרחיים ולהיות ערניים מפני הישנות. בתוך חמש שנים מהטיפול, על פי ההערכות, 30-50% מהחולים עם BCC יפתחו BCC נוסף או  סוגים אחרים של סרטן עור כגון מלנומה וסרטן עור תאי קשקש (cSCC).

במהלך חמש השנים הראשונות לאחר סיום הטיפול, יש צורך בבדיקת עור יסודית לפחות פעם בשנה ויתכן אף לעתים קרובות יותר, לפי שיקול דעתו של רופא העור. יש לחזור על בקורות אלו לפחות פעם בשנה לכל החיים החל מהשנה השישית. בהתאם לחומרת ה-BCC הקודם, הדמיה עשויה להיות חלק מהבדיקות.

בנוסף לבדיקות הקליניות, חשוב לערוך בדיקות עצמיות של העור. כמעט מחצית מהאנשים שאובחנו עם סוגים אחרים של סרטן עור גילו בעצמם כתם עור חשוד לפני שהתייעצו עם רופא העור. חשוב ליידע את רופא העור על כל פצע שאינו נרפא או חשוד בדרך אחרת.

יש לנקוט אמצעי זהירות בהגנה מול קרינת השמש, בעיקר קרינת UV, כדי למנוע נזק נוסף ל-DNA בתאי העור: חיפוש צל, לבישת ביגוד מגן, כיסוי ראש ושימוש בקרם הגנה רחב טווח, 30+ SPF. השימוש באמצעי שיזוף (מכונות שיזוף) אסור בתכלית האיסור!

האם ניתן למנוע סרטן עור נוסף בעזרת טיפול תרופתי? נושא זה עדיין נבדק במחקרים קליניים. מומלץ להתעדכן לקבלת מידע מהימן כשהוא הופך זמין.