Image
[wpb_childpages]

מהן תופעות הלוואי של טיפולים לטיפול בקרצינומה של תאי בסיס?

לכל הטיפולים עלולות להיות תופעות לוואי וחשוב לדעת למה לצפות כשמתקדמים בטיפול. להלן תיאורים של תופעות לוואי שכיחות מטיפולים בקרצינומה של תאי בסיס (BCC) ומידע איך לעבוד עם הצוות הרפואי כדי לנהל את תופעות הלוואי הללו.

המונח תופעת לוואי מתייחס לתוצאה הנובעת מטיפול. למרות שרוב האנשים חושבים על תופעת לוואי כעל משהו שלילי, זה יכול להיות משהו חיובי או שלילי. כאן, פשוט נשתמש במונח תופעות לוואי כדי לתאר את הבעיות המכבידות שאתה עלול להתמודד איתם במהלך הטיפול. 

תופעות לוואי של ניתוח

ניתוח טומן בחובו סיכונים להופעת תופעות לוואי הן לטווח קצר והן לטווח ארוך. תופעות קצרות טווח של ניתוח כגון דימום או קושי בסגירת הפצע, ככל הנראה יטופלו על ידי הרופא שלך שגם יצייד אותך במידע לאחר הניתוח. סיבוך נוסף לטווח קצר עד ארוך יותר שיכול להתרחש לאחר הניתוח הוא זיהום בפצע.

תופעות לוואי אפשריות אחרות מהניתוח כוללות נזק עצבי חושי, בצקת לימפה ועיוות בעור. נזק עצבי חושי יכול להוביל לחוסר תחושה מקומי, תחושה של סיכות ומחטים, או צריבה או כאב חמור. נזק עצבי מוטורי יכול להתרחש גם, וכתוצאה מכך חולשה או שיתוק. באופן כללי, אם האזור המעורב קטן, נזק עצבי עשוי להשתפר או לחלוף תוך כ-12 חודשים. עם זאת, לפעמים התסמינים הנוירולוגיים נשארים.

לימפאדמה Lymphedema)) היא הצטברות של נוזלים ברקמה הרכה ומופיעה כנפיחות (בצקת לימפה). היא נגרמת כתוצאה מנזק או היעדר בלוטות הלימפה לאחר הסרה כירורגית שלהן. זה יכול להתרחש בטווח הקצר או בטווח הארוך עבור חולים שעברו ניתוח נרחב. טיפול בבצקת לימפה כולל טיפול בעור, עיסוי, חבישה הדוקה ו/או תרגילים. 

אתגר מרכזי שנלווה לניתוח ל-BCC מתקדם הוא הפוטנציאל לתוצאות קוסמטיות מכוערות. זה יכול לכלול אובדן או שינוי של צבע העור, סימני תפרים או צלקות מוגזמות. כאשר BCC פולשני מאוד, מידת העיוות יכולה להיות משמעותית. תוכנית שחזור טובה ומעקב עם המנתח חשובים.

תופעות לוואי של טיפול בקרינה

תופעות הלוואי של קרינה מוגבלות לרוב לאזור שהוקרן ויכולות לכלול גירוי בעור, שינויים בצבע העור ואובדן שיער באזור המטופל. אם הטיפול מתרחש באזור הראש או הצוואר, תופעות הלוואי יכולות לכלול פגיעה בבלוטות הרוק, שינויי טעם וקשיי בליעה. עייפות היא תופעת לוואי שכיחה של קרינה שבדרך כלל חולפת.

חשוב לציין גם את העלייה ארוכת הטווח של סרטני עור חדשים באזור שטופל בקרינה כתופעת לוואי שכיחה.

תופעות לוואי של אימונותרפיה – Cemiplimab (Libtayo)

התרופה האימונותרפית cemiplimab (Libtayo) אושרה על ידי ה-FDA לטיפול ב-BCC ונמצאת גם בסל הבריאות בישראל. תרופה זו, הנקראת גם מעכבת מחסום חיסונית (checkpoint inhibitor), מגבירה את כוח הלחימה של מערכת החיסון, דבר שעלול לגרום לתגובות אוטואימוניות ניכרות באיברים שונים: בריאות, בכבד, בעור, במערכת הנוירולוגית, במערכת הלב ובעיניים. בנוסף, עלולה להופיע דלקת במערכת העיכול וכן בעיות הורמונליות הנובעות מפגיעה בבלוטות אנדוקריניות כמו יותרת הכליה, יותרת המוח, בלוטת התריס והלבלב. תגובות שליליות אילו התרחשו בחלק קטן מהמטופלים בניסויים קליניים.

ניהול תופעות הלוואי של אימונותרפיה כרוך בדרך כלל בהפסקת הטיפול כדי לטפל בבעיה. במקרים מתונים משתמשים בקורטיקוסטרואידים כדי להשקיט את המערכת החיסונית, ולאחר מכן ניתן להתחיל מחדש את הטיפול האימונותרפי. במקרים חמורים, ייתכן שיהיה צורך להפסיק את התרופה האימונותרפית. בדרך כלל לא מומלץ להפחית את מינון האימונותרפיה.

מדריך זה להורדה, , LIBTAYO® (cemiplimab)יכול לעזור לך לזהות תסמינים ולשתף את הצוות הרפואי כדי לנהל את תופעות הלוואי שלך. אנא שקול להביא דפים אלה לפגישה הבאה שלך. 

עינבל, לינק לחוברת?

תופעות לוואי של מעכבי מסלול קיפוד – Sonidegib (Odomzo) ו- Vismodegib (Erivedge)

תופעת הלוואי החשובה ביותר שיש לקחת בחשבון היא רעילות לעובר, מה שאומר שתרופות אלו עלולות לגרום למומים מולדים חמורים או למוות עוברי. חשוב לציין, נשים בעלות פוטנציאל רבייה צריכות להשתמש באמצעי מניעה יעיל במהלך הטיפול ב-sonidegib או vismodegib במהלך הטיפול ובמשך 20 חודשים לאחר המנה האחרונה של sonidegib ו-24 חודשים לאחר המנה האחרונה של vismodegib. מכיוון שניתן למצוא תרופות אלו גם בזרע, גברים צריכים להשתמש בקונדומים כדי להימנע מחשיפה אפשרית לבנות זוג בהריון או לבנות זוג עם פוטנציאל רבייה במהלך הטיפול ובמשך שמונה חודשים לאחר המנה האחרונה של סונדיגיב ושלושה חודשים לאחר סיום הטיפול ב- ויסמודיגיב.